Det har været fremført at elbiler skulle tilføres en kunstig lyd ved lave hastigheder, for at undgå folk ikke opdagede dem.
Det ville godt nok være barokt. Det er jo netop et stort plus at elbiler larmer mindre. Og det ville være helt parallelt til det krav der ved bilens fremkomst var om at der skulle gå en mand foran med et flag eller en lygte for at advare…
Men heldigvis har EU besindet sig, og besluttet at det bliver frivilligt: “The fitting of such systems however shall be voluntary and remain an option under the discretion of the vehicle manufacturers”.
Tak til Kommissionen! Så må vi bare håbe at bilproducenterne ikke ryster på hånden og alligevel sætter det på bilen…
Åh-nej. Nu kommer den diskussion op igen: “Nu skal der lyd på hovedstadens elbiler – Lydløse elbiler kan være farlige, så nu vil borgmester eksperimentere med kunstig lyd på køretøjerne i København.”
Hvis man endelig skal gøre noget, så vil jeg hellere foreslå at man kræver at elbiler udstyres med de radarer som mange dyre biler har til at detektere bløde trafikanter.
Det vil pege mere fremad.
Nå, nu tillader Trafikstyrelsen at elbiler får bak-‘bippelyd’ ligesom lastbiler
Benytter lejligheden til at minde om mine tanker ovenfor…
Åh-nej! Nu blev det alligevel besluttet: Fra 2019 skal elbiler have kunstig lyd, under 20 km/t. Suk. Heldigvis kobles det til at alle biler skal være tilsvarende stille: http://m.green.autoblog.com/2014/04/05/eu-to-require-louder-evs-quieter-ic-cars/