(10 november 2013: Se update nederst i indlægget)
I den forgangne uge [i august 2012] har man næsten ikke kunnet åbne en avis uden at læse om hvor få elbiler der er blevet solgt (relativt til nogens åbenbart lidt for optimistiske forudsigelser). (Se evt. artiklerne i Børsen, Ingeniøren, Berlingske og Jyllands-Posten.)
Der er dog ikke skrevet så meget om hvorfor. Men det er egentlig meget logisk:
- Som jeg har beskrevet i denne uges kronik i Ingeniøren, så er det nødvendigt at elbiler i det mindste ikke er dyrere end tilsvarende benzin-/dieselbiler.
- Da elbiler pt er dyrere at producere forsøger staten at kompensere for dette ved at afgiftfritage elbiler.
- Men da små biler generelt i forvejen har fået lempet registreringsafgiften og den grønne ejerafgift, så er kun de større elbiler billigere end tilsvarende benzin-/dieselbiler.
- Det er først med fremkomsten af Renault Fluence i maj i år (og Tesla S som kommer til Danmark næste sommer) at vi ser de større biler.
- Better Places batteriskiftestationer til at overkomme rækkevidden er blevet forsinket.
Så er det jo klart at der ikke er mange som har købt hverken en elbil som primær bil (som typisk er større, men også skal have rækkevidde) eller som nr 2. bil (hvor rækkevidde betyder mindre, men de er typisk små).
Elementary, my dear Watson!
(For en god ordens skyld: Jeg håber og forventer derfor også at salgstallene vil ændre sig i det kommende års tid – forhåndsreservationerne for Tesla S kunne tyde på det!)
—
Update 10 november 2013: I de seneste par måneder har elbiler ligget øverst på salgsstatistikken i Norge:
#EV sales in Norway soars: 7.2% share in Oct! Model S/Leaf most sold model (at all) in Sep/Oct: http://t.co/dtMa5XgWa1 (Norwegian) #elbil
— Søren Have (@SorenHave) November 1, 2013
En række aviser (Politiken, Jyllands-Posten og Ekstrabladet, med mig til citat) har derfor på det seneste skrevet historier over læsten ‘De køber masser af elbiler i Norge, så hvorfor ikke i Danmark’. Pointen er, som jeg er citeret for i Ekstrabladet:
– Som bil nummer to er en lille elbil stadig meget dyrere end en billig benzinbil, og som bil nummer ét løser elbiler ikke opgaven – efter at konsortiet Better Place gik konkurs og lukkede og slukkede for muligheden for at skifte batteri undervejs
– Vi kan gøre som i Norge fjerne noget af firmabilbeskatningen, gøre parkering gratis og tillade elbiler at køre i busbaner
Læg dertil trængselsringen omkring Oslo, som gør at mange køber en elbil som nr 2 bil, til at slippe for kø og bompengebetaling. Og det i en grad så busbanerne efterhånden er fyldt af folk i elbiler (som måske kunne have taget bussen).
Derfor tror jeg desværre stadig at der vil gå noget tid før elbiler kommer til at toppe bilsalgslisterne også i Danmark. Dertil er Model S trods alt nok for dyr. Men når BMW’s i3 og Teslas Model X kommer i 2014 til mere overkommelige priser, så kan der ske noget.
Og det kan der selvfølgelig også hvis regeringen som en del af finanslovsforliget for 2014 endeligt kommer med en (delvis) afgiftsfritagelse for elbiler med range-extender (som Opel Ampera / Chevy Volt). For så ville der være en bil nr 1 model, til overkommelig pris.
Tror der er flere årsager. En af årsagerne er prisen på bilerne en anden kunne være bekymring for rækkevidde osv. Sålænge at pressen og andre fortsætter med at sætte elbilen i et dårlig lys er det vel ikke så mærkeligt at man ikke nødvendigvis skynder sig at købe en elbil.
Jeg har reserveret en Renault Zoe som størrelses og prismæssigt kan sammenlignes med en Renault Clio. Skal jeg købe Clio´en med samme udstyrsniveau som Zoe, ville prisen ikke være på niveau med men væsentligt højere. Dette og de lavere driftsomkostninger \\”glemmer\\” man ofte når priserne skal sammenlignes.
Enig, Carsten. Zoe’en lyder også til at være en lækker bil, til god pris. Hvis ikke det var fordi vi skal kunne køre til Jylland, så havde vi nok også ventet på den (i stedet for at købe Fluence’n).