En af mine kæpheste er at skabe et sammenhængende transportsystem, på tværs af transportformerne (tog, bus, bil, cykel, gang, …) og ejerskabsformerne (privat, offentlig, deling/fælles). Det var noget af det første jeg skrev om på denne blog, og jeg har også ved en nylig TØF-konference advokeret for “Connecting the dots“.
Med dagens uddeling af midler fra Transportministeriet til projektet “Den samlede rejse” er der håb om at i det mindste nogle prikker bliver forbundne:
Formålet med projektet er at samle alle trafiktilbud i én landsdækkende rejse-planlægning, hvor kunden planlægger og bestiller én gang, ét sted med én bil-let. Projektet forudsætter inddragelse af trafikselskaberne, Rejseplanen (medansøger) og Rejsekortet. Projektet inkluderer flextrafik i det samlede system af kollektiv trafik. Det betyder, at kunden uanset hvor fra i landet kan få en rejse fra dør til dør i en bestilling med en billet.
Det er naturligt at samle det i Rejseplanen:
@mhsorens @michammel Enig. @rejseplanendk kunne lave interface hvor alle operatører (samkørsel, delebiler, bycykel,…) uploader kapacitet
— Søren Have (@SorenHave) April 7, 2013
Jeg er dog stadig usikker på om ‘alle trafiktilbud’ så også omfatter de private (cykel, bil) og deleformerne (samkørsel, delebiler, bycykler), nu eller på sigt. Det håber jeg. Det er det som transportbrugerne behøver: Sammenhæng i det samlede transportsystem.