I disse dage afgøres Better Place Danmarks skæbne. Som i moderselskabets hjemland, Israel, har Better Places konkurs (næsten på dagen 1 år efter vi fik vores bil) affødt at der med imponerende hast og engagement er stiftet en forening til at søge en eller anden form for videreførelse af Better Place:
Til generalforsamling (på #Frederiksberg selvfølgelig!) i FDEL, hvor vi arbejder for at videreføre #BetterPlace infrastrukturen. #dkgreen
— Søren Have (@SorenHave) July 6, 2013
I Israel er det lykkedes at samle et konsortie, anført af en karismatisk leder af en førende solcellevirksomhed, til at videreføre både ladestandere og 15 ud af ca 30 batteriskiftestationer. [Som jo netop er det unikke ved Better Places løsning, og som har gjort at de fleste af os Renault Fluence ZE ejere har kunnet forlade os på denne bil som eneste bil. Og som derfor er udslagsgivende for de fleste.] Den israelske kurator har holdt netværket kørende under konkursbehandlingen, og vurderer at:
De israelske kunder har således kunnet køre videre. Ikke helt uden problemer. Men nogenlunde.
Men i Danmark er det som bekendt gået radikalt anderledes: Efter få dage lukkede batteriskiftestationerne, og nogle yderligere dage de offentlige og private/erhvervs-ladestandere. Da hovedparten af os har elbilen som eneste bil, afstedkom dette store problemer, som folk har løst på forskellig vis. (Nogen med specialkabler til 220V, andre med nyopsætning af ladestander fra den konkurrende udbyder Clever. Selv har jeg taget imod tilbud fra Renault om i juli-august at leje en bil billigt til de 2-3 Jyllandsture vi har planlagt, og lader 2-3 gange ugentligt på en Clever-stander ved Vesterport). Og to dage efter konkursen skulle Better Place have opsat standere som del af et stort Bornholmsk projekt.
Vi Fluence-ejere er derfor alle i en form for limbo. Og hvis det bare var os, så kunne det nok gå. Så kunne vi allesammen bare bide i det sure æble, gå ned i komfort og købe en ny oser-bil af Renault (billigt, forventeligt). Vi vidste som first-movere at noget sådant kunne ske. Og de efterhånden mange andre som overvejede elbil som næste bil kunne tage vores ‘lektie’ ind i deres overvejelser.
Men det er ikke kun os det drejer sig om. Humlen er at vi som samfund ønsker en omstilling så transportsektoren bliver uafhængig af fossile brændstoffer (af flere grunde, som jeg var inde på i denne kronik i Ingeniøren). Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget at det skal ske inden 2050. Det kan lade sig gøre, og Transportminister Henrik Dam Kristensen har lige før sommerferien annonceret på DI Transports årsmøde at nu skal der laves en konkret plan for denne omstilling:
Derfor er jeg også ærgerlig og frustreret over at der ikke er gjort mere fra politisk hold for dels at sikre Better Place aktiverne og dels at signalere til potentielle nye elbilister at det er omend ikke uden bump på vejen, så i det mindste farbar vej. I stedet for at gøre noget er der udtrykt ærgelse, og i samme åndedrag givet en række undskyldninger for ikke at gribe ind:
- Vi skal ikke gribe ind i markedet. Men der er jo ikke noget marked. Better Place havde DONG som partner og medejer, og Clever er ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn. De samarbejdede ikke (faktisk alt for lidt), men jeg vil ikke kalde det en konkurrencemæssig situation.
- Folk kan bare skifte til Clever, som også dækker bedre. Nej, nærmere det modsatte. Og de har jo ikke batteriskiftestationer.
- Elbiler kører ikke langt nok. Så vi skal også have brint. Ja, fint med alternativer. Men de kørte jo netop langt nok, med batteriskifte. Og nu indfører Tesla også batteriskifte, så det er ikke en død sild alligevel.
- Folk kunne ikke forstå Better Places forretningsmodel. Så det er nok fint nok at de lukker så folk ikke forvirres. Den lader jeg lige stå et øjeblik…
Jeg ved ikke om det skyldes uvidenhed, uvilje til at blive associeret med noget der ikke gik så godt, eller almindelig længsel efter sommerferie. Men jeg synes det er for tyndt.
Hvad skulle politikerne og andre have gjort? Jeg er ikke 100m-mester i konkurrenceret, men følgende tror jeg man havde kunne gøre, hvis man virkelig ville:
- Da det blev klart at kurator overvejede at lukke for netværket grundet potentielle softwarelicensforpligtelser skulle en offentlig instans have kontaktet kurator og fundet ud af hvor stort det månedlige beløb var. Og, idet jeg formoder det var begrænset, stillet garanti for dets betaling i op til 3 mdr.
- Ved samme lejlighed skulle de involverede el-selskaber meddele kurator at de ville levere strøm i op til 3 mdr, uden vederlag, forudsat på niveau med foregående måneder.
- Regeringen skulle gå ud og sige at DONG (og andre energiselskaber) fortsat skal være drivkræfter i omlægningen af transportsektoren til el, hvorfor DONG skulle arbejde for et fortsættende konsortie.
- Og så bør staten – som Københavns Kommune – komme i gang med at køre i elbiler.
Jeg er spændt på hvordan det går i de kommende dage. I Danmark har det været meget sværere at samle potentielle konsortiedeltagere om bordet. Som formanden i FDEL, Steen Frederiksen siger:
Jeg er enig med Steen i at det er meget usikkert om batteriskiftestationerne overlever. Det går dog ‘kun’ ud over os Fluence-ejere. Men at ladenetværket – inklusiv ladeboksene hjemme i folks egne garager! – har været lukket ned i 2 måneder sætter mere generelle spor i folks bevidsthed om risikoen ved at skifte til elbil. Hvilket giver sorte udsigter for en grøn omstilling af transportsektoren.
Pingback: Mere presse… | FDEL