Når man som jeg brænder for den grønne omstilling af transportsektoren behøver man ikke gå i Tivoli for at få nogle ordentlige op- og nedture:
- Foråret 2012: Trængselsringen skrinlægges
- Maj 2012: Vi får langt om længe vores elbil
- August 2012: Jeg påbegynder sammen med en masse fantastiske mennesker projektet med at designe og forberede udbud af en grøn kørselsafgiftsordning for lastbiler
- Efterår 2012: Sælger oserbilen fordi vi nu takket være Better Place batteriskiftestationer kan køre hele vejen til Jylland i elbil
- Forår 2013: Programmet for lastbilkørselsafgifter stoppes
- 26 maj 2013: Efter at have haft elbilen i næsten på dagen et år, går Better Place går konkurs. Alle batteriskiftestationer og ladestandere slukkes og vi bliver nødt til at køre oserbil igen!
- Juni 2013: Transportminister Henrik Dam Kristensen annoncerer at nu skal der laves en plan for omstilling af transportsektoren til at være fossilfri
- Juli 2013: Alle politikere flygter fra Better Place, – glemmer at se på aktiver og den større sammenhæng fremadrettet
- Primo august 2013: Den længe ventede klimaplan annonceres nu lige trapperne – men omtales som et ‘virkemiddelkatalog’, i stedet for en egentlig plan
- 13 august 2013: Lækkede transportinitiativer skydes ned, inden planens offentliggørelse (i høj grad fordi transport-virkemidlerne primært løser andre problemer som trængsel og miljø og fordi der er store indtægter fra transportafgifter som kan mistes folk ændrer adfærd i mere bæredygtig retning)
- 14 august 2013: Klimaplanen kommer, men er meget tynd på transportdelen – meget skudt til hjørne (selvom tallene viser vi skal i gang nu):
“Der bliver brug for i de kommende år at træffe beslutninger, der bidrager til grøn omstilling af transportsektoren”
- – Og, ‘to rub it in’: Samme dag køres en re-run af DR2 udsendelse om elbiler og Better Place…
- Ultimo august 2013: Jeg er en del i Oslo og ser der på førstehånd hvordan deres tilgang har gjort at de virkelig rykker med udrulningen af elbiler
Norway has got it: This is how you kick-start the #EV adoption – free parking and free charging! #dkgreen pic.twitter.com/JTyVeJVGDZ
— Søren Have (@SorenHave) August 29, 2013
- 25 august 2013: Videreførelse af Better Place batteriskiftestationer ser nu endegyldigt ud til at være utopi, i og med den bruger-drevne rekonstruktion i Israel er faldet til jorden
- 1. september 2013: Børsen skriver om hvordan Tesla netop har afsluttet udrulning af supercharger-netværk i Norge. Rub it in. Again.
- Tilføjelser 14 februar 2015:
- Den manglende omlægning af bilbeskatningen (som bl.a. også betyder at beskatningen af elbiler pt. står til at blive helt skør efter nytår)
- Køreplanen for grøn omstilling af transportsektoren var lovet i efteråret, men vi har ikke set noget til det endnu
Rutschebanen er i bund og tæt på at glide baglæns. Optimisten (eller nærmere, idealisten) i mig gør jeg bliver siddende, håbende på en ny tur. Men måske skulle jeg hellere stige ud. Ikke for at stige af, men for at skubbe endnu mere på. Som Troels Mylenberg så rammende skrev i dag:
… vi i Danmark forherliger idéen og viljen til at gøre noget, mens udførelsen og det rent faktisk at gøre noget ikke værdsættes.
PS. En overgang overvejede jeg at lave en grafik til at illustrere ovenstående. Valgte dog ikke at gøre det. Det ville simpelthen være for meget selvpineri.