Min kollega Ole Lykke Christensen og jeg havde i torsdags kronikken Ryk sammen i nødsporet og overhal trængslen indenom i Ingeniøren. Meget a propos på dagen hvor Trængselskommissionen afleverede betænkning til transportministeren.
Flere steder i Trængselskommissionens rapport fremgår det at samkørsel har stort potentiale til at reducere trængsel, men der foreslås ikke konkrete tiltag udover analyser og apps (som vi allerede har).
Vi kommer derimod med forslag til konkrete tiltag: Kørsel i nødspor (hvor muligt/tilladt) forbeholdes biler med 2 eller flere i, kombineret med Vi samkører på arbejde-kampagne. Håber rette instanser vil tage disse ideer til sig.
Update 6. januar 2014: I dag startede forsøget så. I den anledning ringede DR for en kommentar. Det kom der følgende indslag ud af (se venligst bort fra de mange øh’er :-):
Synes det er nogle gode, sobre indslag.
Men det kom desværre ikke med at selvom det i dette forsøg måske ikke giver så meget effekt (da strækningen kun er 2 km), så er pointen at hvis dette forsøg giver anledning til at man over længere strækninger må køre i nødsporet, så ville det batte noget.
Og så er det vigtig at have aftestet det. F.eks. i en udvidelse af det aktuelle forsøg.