Jeg har tidligere skrevet om at Trængselskommissionen var sat på en svær opgave. Kommissionen har nu leveret en ret solid og sammenhængende transportstrategi for Hovedstaden.
Spørgsmålet er hvad så nu? Det har jeg og mine to kolleger Ole Lykke Christensen & Leif Caspersen skrevet et debat-indlæg om i Altinget (paywall – sorry).
Update 10. november 2013: I dag har Frank Jensen, overborgmester i København, foreslået at Københavns Kommune betaler omegnskommunerne for at lave park&ride anlæg. Det synes jeg er en rigtig god ide, for det er denne type tiltag der skal til. Så kan det diskuteres om pengene eventuelt skal komme fra den andel af parkeringsafgifterne Københavns Kommune sender til Staten.
Men straks siger bl.a. borgmestrene i Gentofte og Albertslund fra, og siger de “ikke skal være parkeringshus for hele Sjælland”.
Suk. Hader at sige ‘I told you so’, men:
Og for rigtig mange af initiativerne gælder det, at nogle kommuner vil skulle betale en større pris, hvis vi som samfund skal kunne høste fordelene. Og det er her, det bliver svært: Er omegnskommunerne eksempelvis villige til at lave park & ride ved deres stationer og få mere trængsel i deres bymidte for at minimere trængsel på indfaldsveje til og på veje i København?
(Udsnit fra ovenfor omtalte indlæg i Altinget.dk.)