Jeg er ved flere lejligheder blevet spurgt “hvorfor sælges der ikke flere elbiler?”
Det korte svar er at det er der – eller rettere, har der været – to grunde til:
- Skatterabatten virker kun for de store (ellers dyre) modeller, og dem var der længe ikke nogen af.
- Mange er bange for om rækkevidden er tilstrækkelig til den lejlighedsvise lidt længere tur.
Teslas Model S var den første som løste begge udfordringer: Som limousine var den billig (relativt til tilsvarende BMW eller Audi), og den har rækkevidde til at køre på tværs af landet (300-500 km).
Men den er relativt dyr, så flere har talt for at afgifterne skulle lempes for især plug-in hybridbiler. Altså elbiler til opladning, men med en ‘reservemotor’ på benzin (en såkaldt ‘range extender’). Med en sådan løsning kunne rækkevidden øges. Problemet har været at skattemæssigt er sådanne elbiler blevet behandlet som almindelige benzinbiler. Dette har gjort Opel Amperaen (som er af denne type) alt for dyr, og det har afholdt andre bilfabrikanter fra at bringe elbiler med range extender til det danske marked.
Men før jul bredte der sig rygter om at BMW ville prøve at presse de danske afgiftsregler maksimalt:
- Reglerne giver en rabat på registreringsafgift for hver km, en benzinbil kører over 16 km pr. liter
- BMW i3’en med range extender kører efter officiel EU-norm 166,7 km/l.
- Ergo burde der gives en rabat svarende til næsten afgiftsfritagelse (som for ‘rene’ elbiler).
Det har angiveligt voldt problemer at få SKAT med på denne tolkning, men det skulle nu være på plads, så BMW vil dels tage modellen til Danmark, dels kunne prissætte den til kun ca. 335.000 kr.
Dette er fantastisk. Dels fordi det på den korte bane gør elbilen til et attraktivt alternativ for flere. Dels fordi det kan give andre bilproducenter blod på tanden i forhold til at bringe tilsvarende modeller til Danmark, f.eks. en variant af den kommende e-Golf som allerede storsælger i Norge. (Og jeg håber da også Opel Ampera får tilsvarende lempelse, også med tilbagevirkende kraft for de allerede solgte biler.)
En sidste politisk krølle: Med denne tolkning kan Skatteministeriet reelt sige at punktet i regeringsgrundlaget om afgiftslempelse for hybridbiler er klaret. Smart!