Hvornår skal parkering være gratis for elbiler?

Flere kommuner, bl.a. København og Frederiksberg, har tidligere haft gratis parkering for elbiler, men Justitsministeriet afgjorde i 2012 at den nuværende vejlov faktisk ikke tillader dette. Og i 2013 er kommunerne begyndt at agere i henhold hertil. (Og jeg har her skrevet lidt om de problemer det har givet mig personligt.)

Det var derfor kærkomment at Transportministeren i foråret stillede i udsigt at vejloven ville blive revideret så vejmyndighederne (typisk kommuner) får mulighed for at differentiere parkeringsafgifter efter bilers miljøklasse:

Og i går er lovforslaget så fremsat: Vejlovens par 90 stk 4 Skønt. Men, som jeg tidligere har været inde på, er det vigtigt at kommunerne bruger dette redskab rigtigt:

Så kommunerne skal generelt gøre det gratis for elbiler (som et tidsbegrænset incitament) at parkere, undtagen på pladser med ladestander, hvor det skal være dyrt (evt. slet ikke tilladt) at holde mere end fx. 4 timer i dagtimerne. Jeg er opmærksom på at dette kan være lidt bøvlet for den enkelte elbilist, men det er det bedste for os alle. (Update 13. oktober 2014: De kæmper allerede i Norge med at elbilister holder på ladepladser uden at lade; se mere her) Og så må jeg have nærlæst lovforslaget for at se om P-vagter får ret til at give bøder til biler der holder på en P-plads med ladestander uden at have stikket i (elbil eller oser-bil). Umiddelbart ser det ikke sådan ud…

Update 8. november 2014: De større byer vil forventeligt udnytte muligheden for generelt gratis parkering. Glimrende. Men husk arbejdet med at holde ladestander-pladserne fri. Der er brug for det:   


Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler, Politik. Bogmærk permalinket.

2 Responses to Hvornår skal parkering være gratis for elbiler?

  1. Henning Bentsen skriver:

    Jeg hilser gratis elbilsparkering velkommen, men mener ikke der skal være ladetvang… i så fald vil jeg få et problem, da jeg udelukkende lader hjemmefra. Det er vel en konsekvens af at standerne er udbudt til forskellige selskaber, uden nogen form for krav til standardisering af stik eller betalingsmåde for alle de der ikke vil være fast kunde hos flere udbudere. Jeg kan godt se problemet, men vil så hellere have norske tilstande (gratis ladning), med flere aktive ladere som følge.

    • Søren Have skriver:

      Hej Henning.
      Min pointe er man ikke skal blande frynse-godet gratis parkering sammen med reserveret parkering (på pladser med ladestandere).
      Så, hvis kommunerne gør som jeg foreslår, så kan du stadig parkere gratis. Men hvis der ikke er flere ‘almindelige’ P-pladser, så skal du ikke opfatte ladepladser som reserveret elbilister. De er til dem der skal lade. (Ligesom man heller ikke parkerer sin benzinbil ud for tankstanderen. Man tanker, og flytter den/kører sin vej.)
      Håber det opklarede.
      Mvh, Søren

Der er lukket for kommentarer.