Flere kommuner, bl.a. København og Frederiksberg, har tidligere haft gratis parkering for elbiler, men Justitsministeriet afgjorde i 2012 at den nuværende vejlov faktisk ikke tillader dette. Og i 2013 er kommunerne begyndt at agere i henhold hertil. (Og jeg har her skrevet lidt om de problemer det har givet mig personligt.)
Det var derfor kærkomment at Transportministeren i foråret stillede i udsigt at vejloven ville blive revideret så vejmyndighederne (typisk kommuner) får mulighed for at differentiere parkeringsafgifter efter bilers miljøklasse:
Fantastisk! Den nye transportaftale inkluderer ændring af vejloven så #elbiler kan parkere billigere http://t.co/tbbISZGpmX #dkgreen #dktrp
— Søren Have (@SorenHave) June 25, 2014
Og i går er lovforslaget så fremsat: Skønt. Men, som jeg tidligere har været inde på, er det vigtigt at kommunerne bruger dette redskab rigtigt:
2/2 Da antallet af standere stadig er begrænset er det vigtigt at der er incitament til (i dagtimerne) at flytte bilen når opladet. #elbil — Søren Have (@SorenHave) September 2, 2014
Så kommunerne skal generelt gøre det gratis for elbiler (som et tidsbegrænset incitament) at parkere, undtagen på pladser med ladestander, hvor det skal være dyrt (evt. slet ikke tilladt) at holde mere end fx. 4 timer i dagtimerne. Jeg er opmærksom på at dette kan være lidt bøvlet for den enkelte elbilist, men det er det bedste for os alle. (Update 13. oktober 2014: De kæmper allerede i Norge med at elbilister holder på ladepladser uden at lade; se mere her) Og så må jeg have nærlæst lovforslaget for at se om P-vagter får ret til at give bøder til biler der holder på en P-plads med ladestander uden at have stikket i (elbil eller oser-bil). Umiddelbart ser det ikke sådan ud…
Update 8. november 2014: De større byer vil forventeligt udnytte muligheden for generelt gratis parkering. Glimrende. Men husk arbejdet med at holde ladestander-pladserne fri. Der er brug for det:
Meget passende Århus dropper ‘progress’-slogan: 12 ud af 12 #elbil-ladepladser var optaget af osere. Suk #dkgreen #not pic.twitter.com/tpDbBOp1IN
— Søren Have (@SorenHave) October 26, 2014
Jeg hilser gratis elbilsparkering velkommen, men mener ikke der skal være ladetvang… i så fald vil jeg få et problem, da jeg udelukkende lader hjemmefra. Det er vel en konsekvens af at standerne er udbudt til forskellige selskaber, uden nogen form for krav til standardisering af stik eller betalingsmåde for alle de der ikke vil være fast kunde hos flere udbudere. Jeg kan godt se problemet, men vil så hellere have norske tilstande (gratis ladning), med flere aktive ladere som følge.
Hej Henning.
Min pointe er man ikke skal blande frynse-godet gratis parkering sammen med reserveret parkering (på pladser med ladestandere).
Så, hvis kommunerne gør som jeg foreslår, så kan du stadig parkere gratis. Men hvis der ikke er flere ‘almindelige’ P-pladser, så skal du ikke opfatte ladepladser som reserveret elbilister. De er til dem der skal lade. (Ligesom man heller ikke parkerer sin benzinbil ud for tankstanderen. Man tanker, og flytter den/kører sin vej.)
Håber det opklarede.
Mvh, Søren