Opdatering 30. april 2016: Vi sælger nu eUp’en, så jeg har gjort regnestykket op.
Opdatering 6. december 2015: Der er nu gået yderlige et år, så jeg har lavet en ny opgørelse for år 2 (inklusiv nedenstående tal).
—
Som det vil være læsere at bloggen bekendt, skiftede vi for et år siden til vores elbil nr 2, nemlig en (night-blue; vigtigt!) VW eUp.
Dengang opgjorde vi også regnskabet for hvad det havde kostet os at køre i vores Renault Fluence i de 19 måneder vi endte med at have den. Jeg lovede dengang at gentage øvelsen med eUp’en, og i går var den til 1.års service, så nu må det være tid.
Regnestykket er lidt simplere denne gang:
Bilen:
- Køb af e-Up, incl. teknikpakke og vinterdæk: 203.743 kr (heraf 40.749 kr i moms – ca. det samme som hvad man betaler i moms og registreringsafgift på en benzin-up)
- Vedligehold: skifte til vinterdæk (300 kr) + 1 års service (1.034 kr)
- Afskrivning: Pga. teknologiudviklingen må det antages at elbiler falder mere i værdi end andre biler. Har derfor sat første års afskrivning til 25% (50.936 kr), mod normalt ca. 20% for andre biler
- Forrentning: Ikke medtaget da ufhængigt af elbil (og i øvrigt meget individuelt).
Opladning/parkering/skat
- E.On (mest i det daglige): I alt 2.470 kr (dog stor rabat i starten, så det vil nok stige til ca. 350 kr/md næste år)
- Clever (mest i weekender og på længere ture): I alt 2.522 kr.
- Rabat på P-licens på Frederiksberg: 150 kr.
- Vægtafgift: 0 kr.
Leje af alternativ bil: Endnu ikke (men vil ske i den kommende weekend – forventet udgift 1500 kr).
Samlede omkostninger (excl. forsikring, som i meget lille grad afhænger af at det er en elbil): 57.112 kr, svarende til 4.759 kr/md og 3,8 kr/km (0,37 kr/km hvis der alene ses på strømforbrug).
Det er da fin økonomi. (Min prognose for næste år er 4000 kr/md. Spændende at se hvad det ender på.)
—
Tilføjelse: Hvis du også har fået lyst til at køre elbil, så er der for nyligt kommet en række skarpe tilbud på leje/leasing, f.eks. eUp til 1.800 kr/md (20.000 kr i udbetaling) eller Leaf til 3.500 kr/md (ingen udbetaling) – begge priser incl. forsikring men excl. strøm.
Stort tillykke med jeres årsdag 🙂 Og dejligt at læse, at det har været billigere for jer at skifte til en elbil. Tror jeg vil bruge dine regnskaber til at overbevise min mand om, at 2015 skal byde på en udskiftning af vores benzinsluger!
Glædelig jul.
Tak, Maja.
Jeg håber du får overbevist gemalen. Du kan evt. starte med at få ham med på et års leasing. Der er som nævnt nogle gode tilbud for tiden.
Også glædelig jul til dig.
Søren
Hej Søren,
Du skriver et sted at når I tager til Jylland, tager I færgen og lader i Århus. Har I aldrig haft problemer med rækkevidden på denne tur, heller ikke i jeres Fluence? Jeg overvejer en tur fra Østerbro til Lystrup nord for Århus i en Renault Zoe og er i tvivl om det kan lade sig gøre uden opladning. Vi er 3 voksne samt et spædbarn med tilhørende autostol og barnevogn, så der vil være vægt på. Bilen skulle have en rækkevidde på 210km, men Clever skriver at den i praksis er 100-150km. Ifølge Google maps er der 123km fra vores hjem til Odden, og så mangler vi stadig ca. 10km. Der er jo motorvej et stort stykke vej, så jeg er i tvivl om det kommer til at bruge så meget strøm at det bliver stressende, selvom vi holder farten på 100km/t. Og en tur indenom Føtex i Holbæk synes jeg ikke er optimalt når man skal nå en færge tidligt om morgenen.
Har du nogle kommentarer til sådan en tur? Tusind tak for input.
mvh Anders
Hej Anders.
Vi har oplevet at måtte forbi Holbæk (og så tage en senere færge), en dag hvor det regnede og blæste en del.
Men som jeg har forstået diverse anmeldelser, så kører Zoe’en længere end vores eUp, så det burde kunne lade sig gøre.
Men gør evt som jeg gjorde inden første tur: Kør en testtur lidt længere end halvvejs, og se hvor meget du har tilbage når du er hjemme.
Mvh, Søren
Du kan tage en afstikker til Hedehusene st. Og lade i 5-7min.
Og så køre retur på motorvejen.
Det koster dig måske et kvarter men så er du sikker på at nå frem.
(Beklager forsinket svar)
Godt tip, var ikke opmærksom på lader ved Hedehusene St.