Jeg har tidligere skrevet om samfundsøkonomiske beregninger i forbindelse med ex-post analyse af Storebæltsbroen, hvor min pointe var at, ja, det er fint med dem, men ikke nok.
I dag ser Ingeniøren på AAU-forskeres påvisning af at der sker systematisk overvurdering af trafikken i ‘do-nothing’-scenariet når der laves samfundsøkonomiske beregninger af vejprojekter (hvilket så føret til at det at gøre noget ser mere rentabelt ud end det faktisk er).
Min kommentar hertil:
Som Kristian Pihl Lorentzen er inde på er samfundsøkonomiske beregninger ikke alt. Tænk bare på gårsdagens aftale om fortsat færgedrift til Bornholm: Her er mere overordnede betragtninger om landets sammenhæng vigtigere.
De samfundsøkonomiske beregninger bruges dog til alt-andet-lige sammenligninger mellem projekter, så det er vigtigt at en type projekter (her vejprojekter) ikke konsekvent overvurderes frem for andre. Så tak til Ingeniøren for at tage dette op (her er i øvrigt link til den omtalte artikel: https://twitter.com/SorenHave/status/54013…).
I forlængelse af denne artikel, kunne det være interessant om Ingeniøren også kiggede på dette studie hvor man har kigget på hvilke ting der reelt spiller ind når (her svenske og norske) politikere tager beslutninger om transportprojekter: https://twitter.com/SorenHave/status/54026…