I dag holdt jeg et indlæg på Driving Green 2015 konferencen om hvordan bilbeskatningen kan omstilles så den bliver bæredygtig, både miljø/klimamæssigt, økonomisk og socialt.
Mine slides kan findes her: [Slides]
Folk som har læst min analyse fra 2013 vil genkende nogle af pointerne:
- Teknikken er klar til roadpricing (også i en privacy-bevarende version, et emne flere – med rette – spurgte til i dag) [Tilføjet 4. april 2016: Belgien har pr 1. april 2016 påbegyndt roadpricing for lastbiler (som Danmark jo desværre opgav).]
- Politisk set kunne det være naturligt (og lav-risikabelt) at starte med el- og hybridbiler
- På denne måde kunne vi komme i gang med også at løse trængselsproblemerne.
- Og løse indfasningsproblematikken. [Tilføjet 4. april 2016]
På lang sigt (når selvkørende biler for alvor vinder frem) får vi måske roadpricing ‘med i pakken’ (og det kan også være nødvendigt da forventningen er at vi med fuldt selvkørende biler kan nøjes med færre biler somså kører mere – dvs. mindre registreringsafgift, men mere trængsel).