Parkering på Frederiksberg

I forbindelse med det forestående kommunalvalg har jeg gjort mig lidt tanker om hvad det kunne give mening at tale om parkeringsmæssigt. For det er helt sikkert at parkering kommer op i de mange debatter der kommer.

Jeg skriver kun om beboerlicenser, da timeparkering dels forekommer nogenlunde fornuftigt reguleret, dels ikke vedrører borgere med stemmeret på Frederiksberg.

For en god ordens skyld vil jeg indlede med at sige at om end følgende selvfølgelig drager nytte at den viden jeg har fra mit arbejde hos CONCITO (og fra tidligere arbejdsgivere), så er nærværende udelukkende mit eget personlige indspil.

Først bør vi få lidt fakta på plads:

  • Parkering optager areal, som i en by som Frederiksberg er en knap ressource.
  • Man kan undgå at bruge overfladeareal, hvis man graver bilerne ned, men parkeringskældre er dyre og CO2-tunge at bygge (500.000-1.000.000 kr og 5-10 ton CO2 per plads)
  • De færreste på Frederiksberg har bil (ud af 62.620 familier havde 39.299 bil, svarende til at kun 37% har rådighed over en eller flere biler) [Skrivefejl rettet 18. nov 2024: 63% rettet til 37%]
  • Parkering er et marked, så prisen kan påvirke efterspørgslen (på grund af den billige parkering med beboerlicens, er markedet dog noget ude af balance).

I det lys foreslår jeg følgende tiltag:

  • Stop for byggeri af kommunale parkeringskældre – vil spare både penge og CO2
  • Nedlæggelse af 275 overfladeparkeringspladser når parkeringskælderen bag rådhuset åbner, i tråd med Frederiksbergstrategiens vision om at bilerne fylder mindre i gadebilledet – det går jo pt. fint uden pladserne, og i byggeperioden på knap 4 år har der endda manglet de som før var på overfladen
  • Stop for at inddrage fortovsarealer af hensyn til parkering – de gående har i forvejen lidt plads, og har første prioritet i henhold til Frederiksberg-strategien
  • Fortsat stigning på beboerlicenser (også mht. elbiler – de kræver jo også plads) i retning mod mere markedsprisbaserede priser – dette bør dog ledsages af en indsats for at ændre den regel der gør at staten tager meget af indtægten
  • Udlæg Hospitalshaven helt uden parkering (med undtagelse af handicap- og vareleveringspladser) – jf. statistikken om bilejerskab er der stort marked for beboere, og det vil gøre at vi – ligesom i flere lande – vil få den mulighed (der er jo ingen tvang!) at kunne vælge at bo i et område hvor der stort set ikke er biler. For folk som gerne vil bo hvor der er biltrafik, er der jo rigeligt af muligheder.
  • Skifte fra min-P-normer til max-P-normer – Krav om etablering af parkering ved nybyggeri genererer alt andet lige mere biltrafik, og ofte også dyrere (og CO2-tungere) byggeri, da der skal laves P-kælder. Tilbyd muligheden for slet ikke at etablere parkering, hvis det samtidig accepteres at der tinglyses at beboere på matriklen ikke har adgang til at købe beboerlicenser (dette gør at naboer ikke klager over den manglende parkering, med henvisning til at de nye beboere ‘tager vores pladser’).
  • Indførelse af nul-tolerance med hensyn til overskridelse af parkeringsareal; ikke kun i grelle tilfælde som nedenstående, hvor cykelstien tages i brug, men også i de flere og flere eksempler på at en bred bil rager udenfor båsen.

Det sidste forslag kan måske forekomme urimeligt, men alternativet til ikke at sætte ind vil være at bilerne breder sig så meget at busser, skraldebiler mm. ikke kan komme forbi. Hvilket vil skabe pres for at tage af fortovene på villavejene og – som set nedenfor – af cykelstierne. Med andre ord: Hvis bilerne vokser, så bliver der enten færre bilparkeringspladser, eller mindre plads til andre behov. Og det vil – særligt med den plads der allerede bruges til opbevaring af private biler – være urimeligt.

Nultolerancen kunne konkret indvarsles med en kampagne, og en ‘frit-lejde’-periode, hvor der udstedes en bøde med tekstforklaring, men beløbet er 0 kr. (ligesom da parkeringsreglerne sidst blev ændret). En mulig tekst kunne være: Kære bilist. For at sikre at der er plads til andre trafikanter og til andre anvendelser af byens knappe areal, har vi opmærkede parkeringsbåse. Størrelsen på disse skal derfor overholdes. Hidtil har vores parkeringskontrol set gennem fingre med en parkering som denne, men fra 1. januar 2025 vil alle overskridelser udløse en parkeringsafgift. Hvis dit køretøj ikke kan rummes af af de parkeringsbåse som beboerlicensen giver adgang til, kan du få pengene for den tilbage, og evt. skifte til at parkere på egen grund eller ved private parkeringsudbydere.

Bil parkeret med det ene hjulsæt på cykelstien
Fra H.C. Ørstedsvej
Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Frederiksberg, Politik. Bogmærk permalinket.