Endelig. Mandag d. 21 maj 2012 kunne vi langt om længe hente vores Renault Fluence ZE elbil. Alt papirarbejdet var kommet på plads og swoosh, en tur med dankortet, og så trillede jeg ud fra Bilia i Nærum:
Jeg har tidligere redegjort for hvorfor det lige skulle være en Fluence. Den kan nemlig få skiftet batteri på diverse batteriskiftestationer spredt ud over landet. Og vi kan således også køre til Jylland og besøge det meste af vores familie. Snart. Når batteriskiftestationerne bliver klar. For de er blevet noooooget forsinket.
Men pyt med det, lige nu. Familien har alligevel lige været på besøg, så det haster ikke så meget lige nu. (Og ret skal være ret: vi har stadig Passat’en indtil efter sommerferien – vi sælger den først når vi har været i Astrid Lindgrens verden.)
Men hvordan er den så at køre i? Og hvad med at få ladet den – virker det? Tjooee – lad mig uddybe.
Den kører som en drøm: Bilen i sig selv er vel som en almindelig ny mellemklasse familiebil er. Dvs. med elruder, klimaanlæg, GPS, fartpilot, etc. Men den er stille. Lugter ikke af benzin. Og springer frem, hvis man giver den lov (stadig stille, så man ikke forvekles med de som kører med skørter og sænket undervogn). Super fornemmelse.
Og så er den med automatgear. Det betyder at man lige skal huske at træde på bremsen når den skal tages fra parkerings-position til kørsels-position. Hvis man glemmer det kan det godt blive lidt pinligt når man på førstedagen skal vise den frem for tennismakkeren…
Opladning går også fint: Vi har ladet en del steder uden problemer (i det mindste når vi bruger stikket i højre side – stikket i venstre side har drillet lidt, men vi mangler at teste det lidt mere).
… når ellers man kan finde en ladestander: Heldigvis har vi jo adgang til ladestandere på vores arbejdspladser (DONG og PA Consulting Group). DONG har reserveret pladserne med ladestandere til elbiler, og det er ikke usandsynligt at PA vil gøre det samme (eller i det mindste henstille at det er sidste udvej at bruge disse pladser). Jeg skriver ‘heldigvis’, for hjemme kniber det mere. Vi bor jo i etage-ejendom, så vi kan ikke bare få en sat op i car-porten. Den skulle i givet fald stå på offentlig vej. Og så starter forhindringerne:
- Vi bor på Frederiksberg, så ladestanderne skal være grønne. Det vil Better Place ikke bøvle med, så ingen offentlige ladestandere på Frederiksberg.
- Godt tænkte jeg så – der er jo nogen lige ovre ved Forum, og Københavns Kommune har jo gratis parkering for elbiler….nej, ikke længere
- Nå, men vi prøver at alligevel, … nej, for der holder andre ikke-elbiler på pladserne. …
Vi er dog heldige at få en plads dagen efter, og heldige ikke at få en p-bøde. Jeg vidste det godt i forvejen, men dette gør det helt tydeligt at offentlige ladestandere først har værdi når p-pladserne er reserverede.
Og så er der jo selvfølgelig lidt børnesygdomme – vi er indtil videre stødt på følgende:
- Den tilhørende iPhone app skulle i følge salgstalerne kunne fjernstyre klima-anlægget (a la: “Køl ned til 19 grader til kl 15”) – det er endnu ikke klart
- Med Better Place softwaren skulle man kunne bruge en række apps, men der er endnu ingen tilgængelige
- GPS’en viste vej til en lade-stander (ved CBS) som endnu ikke var aktiv
- Radioen var ikke aktiveret – den manglede en 4-cifret kode for at stoppe med at bippe [blev fikset over telefonen, indenfor få timer]
- Bilcomputeren kører på standardtid, ikke sommertid (og der er problemer med at skifte det)
Konklusionen er at ja, det er – som ventet – lidt bøvlet. Men det står slet ikke i forhold til kørefornemmelsen. Og så har vi endda slet ikke berørt miljøgevinsten for vores omgivelser (støj, partikler, CO2).
Stay tuned for updates.
[Edit 17 juni 2012: Jeg har lavet en separat side med ønsker, mangler etc. Status på ovenstående opdateres der.]