Hvad koster 2 år i eUp?

Opdatering 30. april 2016: Vi sælger nu eUp’en, så jeg har gjort regnestykket op.

Så har vi haft vores eUp i 2 år, så det er tid til at opdatere regnskabet (se nedenfor). Det ser overordnet fint ud, på niveau med sidste års opgørelse.

Nogle bemærkninger:

  • Vi bruger mere på strøm: Det skyldes at den daglige pendling er blevet kortere, men at vi til gengæld har kørt mere rundt i landet, da der nu er god dækning af hurtigladere (og strømmen der er dyrere) [En generel kommentar: Da vi ikke har egen lader (vi bor på 3. etage) bruger vi nok mere på strøm end elbilister som bor så de kan have egen lader.]
  • Vi lader sjældent på 220V, men det sker når vi er hos familie. Så der skal måske lægges 100 kWh til på årlig basis – dog ikke noget som flytter det store.
  • Vi har kørt en del km i benzinbil: En tur til Sälen (1600 km) , en til Vimmerby (800 km), og 3 gange til Jylland (hvor vi skulle ud og hjem igen sent om aftenen så færge eller hurtigladere ikke gav mening).
  • Forsikring er som vanligt ikke medregnet, da det er meget individuelt og ret uafhængigt af om man kører elbil eller ej.
2 års regnskab for eUp'en

2 års regnskab for eUp’en

 

Udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler | Kommentarer lukket til Hvad koster 2 år i eUp?

Om taxiloven (og Uber)

Som det vil være de fleste bekendt har jeg fra starten konstateret at Uber ikke er samkørsel, men peer-to-peer (P2P) taxi. Dette da Uber-chaufføren ikke selv har et transportbehov. (I de situationer hvor han/hun har, så kan det fint være samkørsel.) Og dermed også at samkørsel ikke er pirattaxa. Da jeg havde gentaget mig selv nok gange, tegnede jeg nedenstående:

Trafikstyrelsen har været enig, så de politianmeldte Uber for brud på taxi-loven.

Jeg vil ikke her gå ind i den fulde diskussion om Uber, men der er ingen tvivl om at en form for P2P-taxa kan give nogle mobilitetstilbud på landet, som det aktuelt er svært/dyrt at lave ellers. Det er på en måde allerede startet med konvertering af busser til teletaxi/flextrafik, og det kunne så udvides og sættes i system.

Samtidig var det tydeligt at taxabranchen ikke ville kunne holde stand for evigt, så en form for liberalisering måtte forventes. Og mit bud var at der især ville ske noget på landet.

Jeg tilbød derfor at ordstyre og indlede en session om yderområdernes mobilitet på årets Kollektiv Trafik konference, hvor jeg gav følgende fremtidseksempel:

  • Efterlønner Nielsen (som gerne må arbejde et vist antal timer om året) har ikke noget særligt for en lørdag, sætter sig med avisen og checker ind på en FlexTur+ app – ‘Jeg kan tage ture mellem 10 og 14’
  • Pensionist Jensen uden bil/kørekort skal til købmanden i købstaden 10 km væk, og bestiller derfor en tur på samme app. FlexTrafik sender Nielsen ud for at køre Jensen til købmanden. (Det kan evt udvides med at Nielsen får lidt for at vente og hjælpe med varerne.)
  • Win-win for kommunekassen og borgere.

Derfor blev jeg også rigtig glad da jeg i dag kunne læse at DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Busvognmænd og Dansk Taxi Råd opfordrer transportministeren til at modernisere taxilovgivningen. I forslaget fremgår at “der bør åbnes mulighed for særlige koncepter i tyndt befolkede områder.”

Jeg kunne ikke være mere enig!

Udgivet i Bæredygtig transport | Kommentarer lukket til Om taxiloven (og Uber)

Gratis grøn omstilling?

Som bekendt er roadmap for grøn omstilling af transportsektoren desværre droppet. Det er ikke rigtig oplyst hvorfor, men antageligvis fordi Finansministeriet synes det er for dyrt. Ligesom elbil-afgiftsfritagelsen var ved (måske) at bliver.

Samtidig presser EU på for at landene skal nedbringe CO2-udledningen fra de ikke kvotebelagte sektorer, og Danmark kan få pålagt mål om nedbringelse med 36-40% (relativt til 2005) inden 2030. Og i lyset af snyden med målinger af bilernes emissionsmålinger, er Danmark måske ikke så langt som Transportministeriet og Energistyrelsen går og tror.

Så hvad gør vi så, hvis der skal ske noget, uden det må koste staten noget?

Her er to helt konkrete forslag:

  1. Som jeg tidligere har foreslået: Udvid Energisparefonden (som jo har afløbsproblemer) til også at dække energieffektivisering i transportsektoren. F.eks. elbiler. Ser i dag at Villum Christensen (LA) har spurgt Transportministeren om samme.
  2. Få sat skub i implementeringen af det EU direktiv som tillader at f.eks. el-varebiler må veje op til 1 ton mere, hvis det skyldes batteriet – mange virksomheder og kommuner vil gerne bruge elvarebiler, men pga batteriet bliver de enten over 3500 kg (og så skal chaufføren have stort kørekort), eller også kan de næsten ikke laste noget.

 

Udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler, Politik | Kommentarer lukket til Gratis grøn omstilling?

Mobilitet og Adfærd

I sidste uge holdt jeg et inspirationsoplæg om ‘Mobilitet og Adfærd’ ved en konference i regi af IDAs ‘Trafik og byplan’-netværk. Som det fremgår af præsentationen, handler det meget om prioriteringen af arealet, som jeg også tidligere har været inde på. Specielt kom jeg ind på at med diverse teknologier som selvkørende biler bliver prioriteringen af pladsen endnu mere vigtig.

Udgivet i Bæredygtig transport, Delebiler, Elbiler, Samkørsel | Kommentarer lukket til Mobilitet og Adfærd

Bæredygtig omstilling af bilbeskatningen

I dag holdt jeg et indlæg på Driving Green 2015 konferencen om hvordan bilbeskatningen kan omstilles så den bliver bæredygtig, både miljø/klimamæssigt, økonomisk og socialt.
Mine slides kan findes her: [Slides]

Folk som har læst min analyse fra 2013 vil genkende nogle af pointerne:

  1. Teknikken er klar til roadpricing (også i en privacy-bevarende version, et emne flere – med rette – spurgte til i dag) [Tilføjet 4. april 2016: Belgien har pr 1. april 2016 påbegyndt roadpricing for lastbiler (som Danmark jo desværre opgav).]
  2. Politisk set kunne det være naturligt (og lav-risikabelt) at starte med el- og hybridbiler
  3. På denne måde kunne vi komme i gang med også at løse trængselsproblemerne.
  4. Og løse indfasningsproblematikken. [Tilføjet 4. april 2016]

På lang sigt (når selvkørende biler for alvor vinder frem) får vi måske roadpricing ‘med i pakken’ (og det kan også være nødvendigt da forventningen er at vi med fuldt selvkørende biler kan nøjes med færre biler somså kører mere – dvs. mindre registreringsafgift, men mere trængsel).

Udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler | Kommentarer lukket til Bæredygtig omstilling af bilbeskatningen

Vil de faste kunder checke helt ud af Rejsekort?

Version2 skriver i dag om at periodekortfunktionaliteten på Rejsekort er forsinket. Det kan være OK. Hvad værre er, er at det forlyder at det periodekortfunktionaliteten vil blive implementeret på en sådan måde at pendlere skal til at checke ind og ud på hver eneste tur:

Den eneste grund til et sådant krav må være ønsket om generelt at få så meget data som muligt, til brug for bedre intern afregning og optimering af transportsystemet.

Noble mål, men jeg synes vi skal se på alle målene med Rejskort, i prioriteret orden (min prioritering, ud fra at sætte  kunden først):

  1. Gør det nemt at være Rejsende i den kollektive trafik (så der kommer flere kunder i butikken)
  2. Gennem bedre data, optimere kapaciteten så der kommer bedre udbud og (måske) lavere priser
  3. Gennem bedre data, lave mere transparent afregning mellem de forskellige parter.

I min optik vil krav om obligatorisk check-in/check-ud for folk med periodekort være et tilbageskridt, og dermed i strid med prioritet 1. Specielt hvis der også skal laves skifte-check-in på fx Nørreport.

Så hvad skal Rejsekort (og parterne bag) så gøre?

  1. Gør det muligt at knytte en strækning/zoner (som for nuværende periodekort) til et sædvanligt Rejsekort.
    • På normale dage medbringer du så bare kortet, og ved kontrol kan det ses om du er i en ‘lovlig’ zone.
    • Hvis du en dag skal længere eller et andet sted hen, checker du ind og ud som på et normalt Rejsekort, og overlap med din pendler-strækning fratrækkes.
  2. Få data på følgende vis
    • Spørg pendlere hvornår de typisk tager hjemmefra / fra arbejde og om typisk Rejseplan.

Hvis planerne om at kræve obligatorisk check-in/check-ud på periode-Rejsekort fortsætter, er jeg bange for at folk checker ud. Helt ud.

Udgivet i Bæredygtig transport, Politik | 2 kommentarer

Denmark – an independent car software auditor?

Recently I was at a workshop regarding driverless cars hosted by Teknologirådet / the DBT Foundation. One of the topics we discussed was how Denmark could benefit from this new technology. Not only in terms of mobility and safety improvements, but also in terms of job creation, export of services, etc.

I suggested to make a virtue out of necessity: Denmark is not a car-producing country, so we have no vested interests in car manufacturing. And we are generally seen as trustworthy people. At the same time, we have a top notch computer science environment, both in terms of industry and research. Advancing driverless cars will require that somebody can certify that the cars’ software actually will abide to the regulation (including handling of the ethical dilemmas often cited). Denmark could be that certification body.

I came to think of this as the VW scandal unravels. As suggested by Zeynep Tufekci, we need to have somebody check all this software “running our voting machines, cars and many other vital objects, including medical devices and even our infrastructure.”

I think Denmark could have an opportunity here.

Udgivet i Bæredygtig transport, Politik | Kommentarer lukket til Denmark – an independent car software auditor?

Selvkørende biler og roadpricing: A match made in heaven

Jeg har tidligere været inde på hvorledes det kunne give god mening at lade elbiler og hybridbiler være de første til at betale variable km-afgifter (roadpricing) i stedet for registreringsafgift.

Samme ræsonnement gør sig gældende, lettere modificeret, for selvkørende biler (af et vist niveau, f.eks NHTSA 3 eller højere; se oversigten i min tidligere artikel):

  • Teknik: Hvis bilens GPS (og andre systemer) er nøjagtig nok til at den kan køre selv, er den også nøjagtig nok til at kunne opgøre den rigtige afgift. Roadpricing kommer så at sige indbygget.
  • Sikkerhed: De fleste gevinster kunne høstes allerede med de nuværende teknologier, men de er meget dyre pga. registreringsafgiften.
  • Provenu: Der er forventning om at selvkørende biler på sigt også bliver delte, således at der bliver færre biler, som så til gengæld kører mere. Omlægningen til km-afgift vil sikre at provenu (fra registreringsafgifter, P-afgifter, fartbøder, …) ikke udhules mere end ønsket.
  • Trængsel: Tilsvarende den aktuelle debat om de mange nye Uber-biler har givet mere trængsel i New York, skal der være en begrænsende faktor på helt selvkørende biler som cruser rundt efter folk. En tids- og stedafhængig km-afgift er perfekt her til.
  • Politisk risiko: Som jeg anførte for elbiler, så vil folk også friviligt købe denne nye biltype (med tilhørende ny beskatningsform). Hvis man synes det er en dårlig ide, kan man bare købe en ‘classic’ bil.

Det kunne være interessant om Transport- og Bygningsministeriet (og Skatteministeriet) kiggede nærmere på dette.

Udgivet i Bæredygtig transport, Politik | Kommentarer lukket til Selvkørende biler og roadpricing: A match made in heaven

P-regler for elbiler: Det er ikke nemt

For nylig var der høring af bekendtgørelse om parkering på offentlige veje som udmønter dele af den nye vejlov. En af de vigtigste ændringer var at gøre det lovligt at differentiere P-takster af miljøgrunde. Dvs. at muliggøre gratis parkering for elbiler.

Som jeg tidligere har beskrevet, er dette dog ikke uden problemer da folk kan opfatte ladepladser som reserveret og gratis parkering til elbiler, i stedet for steder hvor det er meningen man holder for at lade.

Jeg afgav derfor følgende høringssvar:

Kære [VD-medarbejder].
Som jeg forstår det. er ændringen af vejlovens par 90 i høj grad foranlediget af ønsket om at fremme elbiler (og andre lav-emissions køretøjer).
Som elbilist, bosat på Frederiksberg støtter jeg selvfølgelig dette, men vil gerne komme med nogle – finder jeg – vigtige bemærkninger til bekendtgørelsen (og loven).
I forhold til offentlig parkering spiller to ting ind i forhold til elbiler:
1. Gratis parkering (generelt) for elbiler kan bruges som økonomisk incitament for at få folk til at skifte til elbil
2. Parkeringspladser kan (med vejmyndigheds tilladelse) omdannes til offentlige ladepladser.
ad 1: Som jeg forstår par 90 adresserer den pkt 1, i og med den giver vejmyndighed mulighed for generelt at reducere P-afgifter med henvisning til f.eks. miljø.
ad 2: Ved samtale med P-vagter på Frederiksberg har jeg fået oplyst at den nuværende lovgivning ikke hjemler at der gives bøde til biler som holder på en P-plads med ladestandere uden at bilen har sat ladestik i. Dette er et stort problem da benzinbiler jævnligt holder på ladepladserne, og endda også elbiler uden isat stik (dette er faktisk et stigende problem i Oslo). Og som jeg læser den nye par 90, løses dette problem ikke.
Denne situation er uholdbar. Specielt for borgere i lejligheder (som jeg selv) som må forlade sig på at kunne komme til at lade på ladestandere på offentlig område. Men også for de operatører som har bekostet opsætning af ladestanderne i forventning om omsætning.
Ladepladser bør ikke ses som parkering reserveret elbiler, men som tankstationer. (Man parkerer jo heller ikke foran standeren på en benzintank.)
Der bør derfor indføres hjemmel i stil med følgende forslag: “Hvor vejmyndigheden har givet tilladelse til installation af elladestationer på offentlig parkeringsareal kan vejmyndigheden forbeholde dette til elbiler med isat ladestik. Under forudsætning af tydelig skiltning heraf, kan vejmyndigheden ved overtrædelse udstede kontrolafgift svarende ulovlig parkering.”
Dette kan evt ske med henvisning til Vejlovens par 88, stk 6.
Jeg håber du forstår den beskrevne problemstilling, ellers uddyber jeg gerne.
Mvh, Søren Have
Dagen efter afsendelsen af høringssvaret oplevede jeg meget a propos at jeg ikke kunne komme til at lade. Clevers app viste ledige stik, men den kunne i sagens natur ikke vise at pladserne var optaget af to  biler (her benzin, men har også oplevet det med elbiler, desværre):

Jeg har jo tidligere harcelleret over samme situation i Århus, men ser så i fredags at nu vil de (snart) rette op på problemet:

Artikel fra GO om kommende nye regler for elbil-parkering i Århus

Artikel fra GO (juni 2015) om kommende nye regler for elbil-parkering i Århus

Først så tænkte jeg at 3-timers grænsen lyder fint – sikrer netop mod brug af pladsen som parkering mere end ladeplads.

Men hvad så med folk der bor i byen, og skal lade natten over på denne stander – skal de så flytte bilen om aftenen/natten? Nej, selvfølgelig ikke. Så derfor foreslår jeg følgende regler + skiltning vedrørende elbiler i bymæssigt område:

Regel om adgang: Parkering på offentligt areal hvor der er opsat ladestandere til elbiler, må kun ske med isat ladestik. Uanset bilens opladningsgrad, må parkeringen ikke vare over 3 timer i tidsrummet 8.00 til 19.00. Dvs, ved ankomst kl 16.00 eller senere kan man holde til næste morgen kl. 8.00.

Regel om satser: Kommuner kan vælge at give nedslag i sædvanlige parkeringssatser (både P-billetter og licenser) for elbilister. Hvis dette sker, skal det gælde alle P-pladser i et givent område. Ikke kun de som har opsat ladestandere til elbiler.

Skiltning: Bekendtgørelse om vejafmærkning bør ændres så der for skiltet UE 33,4 står at det “angiver, at parkeringsarealet kun må benyttes til parkering af elbiler med isat ladestik”. Så kan skiltet se ud som følger:

Eksempel på skiltning af foreslåede regler.

Eksempel på skiltning af foreslåede regler.

Voila!

Udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler, Politik | 1 kommentar

Hvis jeg var journalist

To journaliststuderende spurgte i dag:

Det fik mig til at tænke over transportproblemer/historier jeg ville se på hvis jeg var journalist:

  • Hvornår kommer det i efteråret 2014 lovede ‘Roadmap for fossilfri transportsektor‘?
  • Hvornår laver nogen (staten, Vejdirektoratet, FDM, …) ikke en national ‘Vi kører sammen på arbejde’-kampagne i efteråret, tilsvarende den aktuelle, årlige ‘Vi cykler på arbejde’-kampagne.
  • Hvorfor er folk så irrationelle når det kommer til parkering:
    • “Der er simpelthen aldrig P-pladser!”
    • “Nå, er det da for billigt?”
    • “Nej, er du gal, det er nærmere  for dyrt!”
    • “Nå, men hvad skal så gøres?”
    • “Vi skal have flere P-kældre.”
    • “Nå. De er mega-dyre. Hvem skal betale for det – brugerne?”
    • “Nej-da. Det skal kommunen.”
    • “Nå, det vil sige alle vi andre?”
  • Hvordan sikres at byboere kan lade elbilen om natten?
  • Som følge af folkeskolereformen skal de fleste børn og lærere nu møde og gå på ens, faste tidspunkter. Før mødte lærere mere fleksibelt, og mange børn fik fri på forskellige tidspunkter. Så der må være genereret en masse trafik i myldretiderne (også som følge af at lærere skal forbi institutioner efter egne børn). Hvad koster denne ekstra trængsel?
  • … tilføjer måske mere senere
Udgivet i Bæredygtig transport | Kommentarer lukket til Hvis jeg var journalist